Vaikka minut näkeekin usein kamera kädessä tapahtumissa, tehdään meillä toimistolla paljon myös tuotekuvaa. Se jos mikä onkin sitten ihan oma maailmansa niin tekniikan kuin visuaalisen suunnittelunkin osalta.

everydaydesign

Tapahtumakuvauksessa ja usein myös elämän dokumentoinnissa kyse on enemmänkin hetkistä, ohikiitävistä ilmeistä, valon kajosta, joka tulee juuri oikeasta suunnasta tai muusta katoavasta tallennettavasta. Tuotekuvaus on oikeastaan aivan toinen ääripää, jossa valaistusta, kuvakulmia, etäisyyttä ja asettelua hinkataan aivan erilaisella intensiteetillä.

memo2_white_kitchen

Meillä kuvataan täällä tuotteita laidasta laitaan, hyvin erilaisille asiakkaille. Vauvakirjan promokuvia varten on kertynyt kattava arsenaali aiheeseen sopivaa hempeää rekvisiittaa ja välillä on pyöräytetty puoli toimistoa uusiksi, jotta saadaan piensisustustuotteelle sopiva interiööri. Yksi eniten kuvatuista tuotteista täällä ovat varmasti Everyday Designin pelkistetyt käyttöesineet. Ne ja toimistomme rouhea tehdasympäristö ovat mahtava yhdistelmä.

everydaydesign_02

Interiöörikuvien lisäksi kuvaamme tietysti myös niin kutsuttuja syvättyjä kuvia, joissa valaistus on, jos mahdollista, vieläkin tärkeämpi. Kun kuvasta poistetaan tausta, on itse tuotteen oltava just eikä melkein. Jokaisella tuotteella on myös ominaispiirteensä, jotka tulee huomioida kuvaustilanteessa. Metalli käyttäytyy valaistaessa aivan eri tavoin kuin vaikkapa puu tai paperi. Suoraviivaisen tai -kulmaisen tuotteen tallentaminen on millimetritasolla tapahtuvaa perspektiivin ja pilkun viilausta, jossa ei ole oikoteitä. Pehmeä tai muotoiltava tuote, kuten vaikkapa tyyny tai pehmoeläin kaipaa sitten taas aivan erilaista asettelua, tukemista ja tarkkuutta.

memo2_white_office

Itse tuotteen lisäksi kuvissa on usein rekvisiittaa, stailausta tai molempia. Huolettomasti asetellun astiapyyhkeen takana saattaa olla tunnin työ, jotta kaikki rutut ja rypyt ovat oikeissa paikoissa, yrttiruukuista valitaan ne parhaat ja vihreimmät ja joskus vähemmän on selkeästi enemmän, jolloin tilpehööriä karsitaan. Kaikille kuville, edustivat ne sitten mitä tahansa alalajia on tehty kuvaussuunnitelma, jossa näitä kaikkia mainittuja seikkoja mietitään. Niille pohditaan käyttötarkoitus, kohderyhmä ja visuaaliset raamit. Syvätyllä kuvalla ja stailatulla interiöörikuvalla on aika erilaisia loppusijoituspaikkoja kuvatusta tuotteesta riippuen.

everydaydesign_memotaulu_mustafiilis_lowres

Everyday Designin tuotteille ominaista ovat selkeät, suoraviivaiset muodot sekä pelkistetty stailaus ja tausta. Syksyn uutuuksista kuvasimme mm. marraskuussa myyntiin tulevat Box-säilytyskalusteet sekä niihin liittyvät magneetit. Tuollainen avaimenperämagneetti päätyi meillä myös heti käyttöön, nyt ei huku enää monen ihmisen käytössä oleva postilokeron avain taskujen pohjalle.

everyday_design_behindthescenes_02

Yksi villeimmistä tuotekuvista tänä vuonna on kuitenkin otettu Helena Mattilan Habitaren Eco Design -osastolle suunnittelemasta ja valmistamasta puisesta riippumatosta. Tällaisella tuotteella on melkoisesti jo kokoakin, joten kuvan saaminen vaati tavallista enemmän etukäteissuunnittelua. Lopulta riippumatto kuvattiin Kaapelitehtaan Merikaapelihallissa eteerisesti leijumassa. Vaikka kaikkia kuvia jälkikäsitellään tietysti enemmän tai vähemmän, on tähän kuvaan upotettu varmasti eniten tonttutaikoja mistään ottamastani tuotekuvasta koskaan. Lopputulos puhukoon kuitenkin puolestaan, aika ihanaa, että työpäiviini kuuluu myös tällaista arjen taikaa.

riippumatto_FINAL_small

Monipuolisuus onkin jotain, minkä puolesta puhun aina. Mitä laajempi kattaus erilaisia inspiroivia työtehtäviä on meneillään, sitä enemmän ne myös tukevat toisiaan ja uusia ideoita syntyy. Toivottavasti tämän kaltaista kuvattavaa riittää jatkossakin roppakaupalla ja voisinpa valottaa vähän sitä jälkikäsittelypuoltakin täällä blogissa jos se kuulostaa sinusta kiinnostavalta.

//

Everyday Design

Ainoa Graphic Design