Jos sosiaalinen media kuuluu rutiineihisi, en usko, että olet voinut välttyä näiltä portailta. PING Helsinki ja erityisesti sen järjestämä, huikean suosion saanut PING Helsinki Business Festival ovat olleet aivan poikkeuksellisia asiakasprojekteja. Näillä vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisilla on rautainen ote tekemiseensä ja mikä meidän kannaltamme vielä merkittävämpää, uskallusta lähteä tekemään asioita uudella tavalla. Se uskallus ja rohkeus, josta kirjoitin myös täällä, on erittäin tärkeää ja vain sillä syntyy tällaisia tapahtumia.

PING Helsinki Business Festival ei ole syyttä vuoden sometetuin tapahtuma. Se kokosi tänä vuonna yhteen yli 600 vaikuttajamarkkinointiin liittyvää ihmistä ja valtasi valtaosan Clarion-hotellista aamusta yöhön asti. Nopeasti suureksi paisunut tapahtuma ei synny itsekseen vaan taustatyötä on tehty kuukausia niin meidän kuin PINGiläistenkin työpöydillä, kokoushuoneissa, kahviloissa, auloissa, sähköposteissa, puhelimessa, messengerissä ja itse tapahtumapaikalla.

Rohkeus antaa meille lähes vapaat kädet kokonaisuuden visuaalisen ilmeen suunnitteluun oli yksi syy sille miksi Last Tuesday tarttui tähän hankkeeseen niin hanakasti. Yksi tämän vuoden teemoista oli Sweet spot ja nyt voi todella sanoa, että sellainen saavutettiin monessakin asiassa. Sweet spotiksihan kutsutaan sitä hetkeä kun asiat loksahtavat kohdalleen, sitä kun löytyy se oma juttu, kohderyhmä, intohimo tai suunta. Kun käytetty energia ja resurssit tuottavat maksimaalisen hyödyn, ihanuuden tai herkun, kuten tätä teemaa suomeksi kutsuttiin.

Meille se tarkoitti visuaalista ilmettä, joka haastaa katsomaan, näkemään ja kokemaan. Ei vain katsojaa ja käyttäjää vaan meidätkin. Jotain, jossa liikutaan hämmentävyyden rajamailla ja enemmän siellä tulevaisuudessa (Future) kuin pelkästään tässä päivässä. Joku kuvailikin tätä osuvasti sanomalla ettei ole ihan varma onko tämä ihan hirvee vai aivan järjettömän hieno.

Haastavinta tämän kyseisen ilmeen luomisessa oli sen monenlaisia toimijoita yhdistävä luonne. Kun halutaan saada aikaan värikäs festaritunnelma mutta puhutella uskottavasti myös bisnesmaailmaa, tulee elementtien olla jotain perinteisen laatikon ulkopuolelta. Ja mikä tärkeintä, pitää pystyä pitämään langat käsissä myös siinä vaiheessa kun sitä ilmettä aletaan soveltaa eri kanaviin ja käyttötarkoituksiin kaksimetrisistä kankaista pöytäständeihin.

 

Sweet spotin ohella yksi viidestä teemasta oli myös vastuu, Responsibility. Great power, great responsibility oli tämän teeman slogan ja siinä kiteytyy myös tällaisten hankkeiden ydin. Ei vain yksinkertaisesti riitä, että on kiva logo ja teemavärit vaikka nekin tietysti tehtiin. Tämä on oikeastaan myös se asia, joka minua henkilökohtaisesti graafisessa suunnittelussa erityisesti viehättääkin. Se kohta, jossa luotu ilme alkaa elää ja sitä sovelletaan eri tavoin. Miten saada se toimimaan yhtä hyvin videolla, porrastarroissa kuin painotuotteissakin. Mitä elementtejä ilmeestä käytetään missäkin kontekstissa, miten asiat hierarkisoidaan visuaalisesti. Miten ne viisi teemaväriä kulkevat kokonaisuuden halki. Miltä näyttää puhujakuva verkossa, tekijöiden esittelyslide powerpointissa, ohjelmakartta muistikirjassa ja slogan kuvauskyltissä.

Vastuu liittyy myös käytännön toteutukseen. Jotta ne vuoden sometetuimmat portaat ja muut sovellukset on mahdollista tehdä, pitää itse ilmeen lisäksi osata tuottaa myös laadukasta painoaineistoa, hallita lukuisia teknisiä yksityiskohtia, pitää huolta mitoista, väriprofiileista, typografiasta, millimetreistä, senttimetreistä, metreistä, kappalemääristä, verkkosivujen front- ja backendistä ja monista muista seikoista. Vastuu on siis melkoinen eikä se todellakaan lopu siihen kun leiskaluonnokset hyväksytään asiakkaan toimesta. Siitä se oikeastaan vasta alkaa.

Kun tehdään tämän mittaluokan tapahtumaa, pelkkä luovuus ei riitä (yksi teemoista sekin, Creativity). On hallittava koko kokonaisuus alusta loppuun. Vastuu kasvaa vallan ja vapauden myötä. Mitä enemmän visuaalista identiteettiä sovelletaan erilaisiin tarkoituksiin, sitä tärkeämpää on sen toimivuus niissä kaikissa. Ei ole kovin harvinaista, että asiakas etsii esimerkiksi apua siihen kun jonkun suunnittelema logo ei olekaan painokelpoinen tai tarvitsee konsultointia puutteellisen visuaalisen ilmeen pohjalta toteutettaviin mainoksiin, verkkosivuihin tai muuhun materiaaliin.

Suunnittelijan on tärkeää tuntea vastuunsa ja toimia sen mukaisesti. (Vaikuttajamarkkinoinnin vastuullisuuteen puolestaan pureutuu PING Ethics -koodisto, johon voit tutustua täällä.) Mitä isompi hanke, sitä isompi vastuu ja mitä villimpi ilme, sitä enemmän työtä on edessä sitä sovellettaessa. Avatakseni hieman vastuun ja koko tekemisen mittakaavaa, ajattelin tarjoilla pelkän hehkutuksen rinnalle hieman numeraalista faktaa.

Tätä kyseistä tapahtumaa varten teimme siis visuaalisen ilmeen ja sen pohjalta loppujen lopuksi myös

8 kapalevykylttiä

11 kumppanikylttiä

5 kaulanauhaa

3 erilaista osallistujapassipohjaa

yhden verkkosivuston (tai kaksi jos PING Helsingin pääsivustokin lasketaan)

toisen verkkosivun kevyen visuaalisen päivityksen

100-sivuisen muistikirjan ja siihen kuuluvan 6 tarran tarra-arkin

ohjelmakartan

31 porrastarraa

13 ppt-slidea

mainoksen Image-lehteen

8 A4-opastetta

9 pöytäständiä

97 puhujakuvaa verkkoon ja sosiaaliseen mediaan

53 verkkobanneria ja/tai -kuvaa

paitapainatuksen

5 kunniakirjaa

38 menukylttiä

60 oheistuotetta (joita voit muuten tilata täältä)

3 kuvausseinäkkeen taustakuvaa

3 kolmiokangaständiä

F-securen mainosständin

Finnairin lentoemäntäständin

sekä 7 staattista tarraa.

Aikamoinen määrä variaatioita ja työtunteja siis. Suurinta osaa näistä et todennäköisesti edes itse tapahtumassa huomannut tai tullut ajatelleeksi ja niin on tarkoituskin. Yleensähän suunnittelun vaikutus (eli Impact, sekin yksi tämän vuoden teemoista) näkyy vasta sitten kun se ei toimi. Onneksi PING Helsingillä ymmärretään kaikkien yksityiskohtien vaikutus kokonaisuuteen. Viimeistelty tunne syntyy juuri niistä kaikista pienistä osista ja elementeistä. Siitä, että menukyltissäkin toistuvat samat värit ja typografia, siitä että tapahtuman viisi teemaa näkyivät kautta linjan, siitä, että logot ovat oikein myös videolla, puolen seinän kokoisilla screeneillä ja kapalevykylteissä. Siinä, että jokaiseen pieneenkin osaan tätä tapahtumaa käytettiin aidosti sekä resursseja että sydäntä.

 

Aivan samalla tavalla kuin sitä laitettiin tapahtuman muuhun organisointiin, huikeaan tilasuunnitteluun, tuotantoon, sosiaalisen median verkostoon, aikataulutukseen, lavahenkilökuntaan, puhujien valintaan, työpajojen suunnitteluun, kumppanipisteiden esillepanoihin, ohjelmaan, musiikkiin, esiintyjiin, kilpailuihin, lokaatioon ja moneen, moneen muuhun asiaan, joista mekään emme tiedä kaikkea. Tässä jos missään voi sanoa, että kokonaisuus on todellakin enemmän kuin osiensa summa. Tunnelmia itse tapahtumasta voit bongata pitkin internetiä. Parhaiten seuraamalla PING Helsingin verkkosivuja ja somekanavia. Niitä kannattaa seurata muutenkin, tämä kun ei todellakaan ollut vielä kaikki tässä.

Me olemme kuitenkin ylpeitä, (vähän väsyneitäkin mutta) onnellisia ja iloisia, että saimme olla mukana tekemässä tätä. Kiitos PING Helsinki ja PING Helsinki Business Festival, erityiskiitos painoaineistosta vastanneelle aivan timanttiselle Granolle, PINGiläisille, joihin saimme tutustua ja jokaiselle teistä, jotka olitte mukana tekemässä niitä luovia, vastuullisia, vaikuttavia ja tulevaisuudenkin herkkuja yksityiskohtia.

//

PING Helsinki

PING Helsinki Business Festival

Last Tuesday