Joskus elämä tekee hassuja ympyröitä. Ostin vuosia sitten takin, joka on kovassa käytössä edelleen. Pidin sitä viimeksi eilen. Eilen viimeistelin myös saman brändin Brand Bookia toimistolla.

MEM by Paula Malleus on vaatebrändi, joka todella kulkee omia polkujaan. MEM on raivannut tietä post consumer -jätteen käytölle sarjatuotannossa ja osaa todella hommansa. Merkin visio on kirkas kuin kuutamo yötaivaalla. Kaiken ytimessä on rautainen osaaminen vaatteiden valmistuksessa ja muotokieli, joka kumpuaa jostain sellaisesta paikasta, johon harva pääsee.

Jos vilkaiset muutaman MEMin vaatteen, tiedät heti miksi pidän niistä. Rosoinen synkkyys kohtaa geometrian ja osaavan toteutuksen. Lopputuloksena on aivan huikeita käyttövaatteita. Minulle se juttu MEMissä on myös se, että vaatteet eivät pelkästään näytä hyvältä. Ne kestävät (todistetusti!) käyttöä ja niiden leikkauksissa on aidosti ajateltu käyttömukavuutta.

Rakkausrotsini on yhdistelmä hupparia ja takkia. Se on koottu nahasta ja farkusta ja se sopii lähes tilanteeseen kuin tilanteeseen. Monivuotinen käyttö ei ole jättänyt juuri jälkeäkään, mitä nyt taskut korjattiin toissapäivänä työpalaverimme jälkeen.

Nyt MEM työstää uutta mallistoa, joka kantaa nimeä RVT. Kaikki MEMin mallistot on nimetty kolmikirjaimisin lyhentein ja tämä uusin on lyhenne sanasta REVOLT. Koska olin työn puolesta kuvaamassa myös sovitusvaihetta, voin kertoa, että vallankumouksellinen tämä todella onkin. Sain luvan livauttaa teillekin pari sneak peekiä tänne blogiin, virallisesti mallisto esitellään ensi maanantaina 27.7. Helsinki Fashion Weekillä (liput voit ostaa Tiketistä).

Minä liityn tähän kaikkeen siten, että hyppäsin MEMin remmiin brändäyksen ja visuaalisen ilmeen luotsaajaksi jonkin aikaa sitten. Itse tuotteet ja osaaminenhan täällä on jo huippuluokkaa, nyt on tarkoituksena viestiä sitä myös ulospäin harkitulla ja muuta tekemistä tukevalla tavalla.

Lähdimme Paulan kanssa rakentamaan ja kirkastamaan MEMin brändiä ja luomaan sille suuntaviivoja, jotka kantavat myös pitkälle tulevaisuuteen. Pohjatyötä on tehty melkoinen määrä mutta toimenpiteet eivät loppujen lopuksi ole olleet kovin radikaaleja. Tai miten sen nyt ottaa. Ensimmäinen konkreettinen ilmentymä uudelleensyntymästä nähtiin MEMin somekanavissa, joihin ilmestyi muutama viikko sitten pelkkää mustaa. Se kaivattu nollapiste, puhdistautuminen ja tila jollekin uudelle tulla esiin.

MEMin perustan lisäksi brändäämme myös mallistot yksi kerrallaan. Niistä muodostuu perustan päälle omia kokonaisuuksiaan, jotka tuovat jokainen siihen jotain lisää. MEMhän ei tee perinteisiä SS- ja AW-mallistoja vaan toimii omassa syklissään, jossa jokainen mallisto on yksi aikakausi. Uusimpana tähän kokonaisuuteen on lisätty myös RLD-mallisto**, joka poikkeaa muista mallistoista hieman. RELOAD kuroo nimittäin yhteen parhaat palat aiemmista mallistoista ja toimii nimensä mukaisesti niiden uudelleensyntymänä ja kokoelmana menneiden vuosien helmiä. Myyntiin RLD tulee pääosin Weecosin puolelle.

Meillä on siis työpöydällä täällä melkoinen paketti, joka kattaa niin somestrategiaa kuin visuaalistakin suunnittelua. On ollut ilo työskennellä tällaisen kimpussa, minulle henkilökohtaisesti kiinnostavimpia projekteja ovat aina ne, joissa pääsen hyödyntämään kokonaisvaltaista osaamista ja tekemistä. Eikä vähiten tietysti sellaisen brändin kanssa, joka puhuttelee minua alunperinkin.

Asiakkaana MEM on muutenkin kuin tehty meille. Uskallusta ja osaamista on ja sitä osataan myös käyttää. Minä olen myös saanut visioida vapaasti niitä suuria linjoja ja koota langanpäitä yhteen haluamallani tavalla. MEMin puolesta tätä on nimenomaan toivottu, koska näkemyksemme tuntuivat asettuvan samaan suuntaan heti kättelyssä. Tai samassa suunnassahan ne ovat tainneet olla jo vuosia, emme vain ole kohdanneet tällä tavalla aiemmin ja se tässä kiinnostavaa onkin.

En olisi todellakaan tuota takkia ostaessani voinut kuvitella tekeväni MEMin kanssa töitäkin jonain päivänä. Niin se maailma yllättää aina välillä.

//

MEM by Paula Malleus

shop MEM in Weecos**

**affiliate-linkki