Laitetaan ulos sitku mulla on instassa tarpeeksi kuvia. Ootellaan vielä, että saadaan vähän hiottua tota Facebook-sivua. Hei, ihan hetki menee vielä, että me mietitään, että miten tää kannattaisi tuoda ulos. Mä teen tän vielä ensin, tää ei oo ihan viimeistelty vielä, pitää varmaan miettiä, että millaisia postauksia me sit tehdään tästä. Hukkaatko sinäkin aikaa odottamalla, että saavutat jonkin mystisen pisteen, jossa kaikki on valmista?

Suunnitelmallisuudella ja aikataulutuksella on paikkansa. Joskus lanseeraukset ovat isoja, niissä on monta askelmerkkiä ja ne toteutetaan tietyssä marssijärjestyksessä ja tiettynä päivämääränä, josta ei poiketa. Tämä on kuitenkin hyvin harvinaista pienempien toimijoiden kohdalla ja suoraan sanoen välillä odottelusta on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Etenkin sosiaalinen media on kompleksinen kombo, jossa pyörii iloisesti sekaisin orgaanista ja maksettua mainontaa, näkyvyyttä, sitoutumista, tykkäämistä ja seuraamista. Kuvia, tekstiä, hashtageja, merkintöjä, linkkauksia, jakoja ja ihmisiä. Erityisesti ihmisiä. Mitä kauemmin odotat, sitä vähemmän saat aikaan. Paras tapa lähestyä tätä hetteikköä on hypätä pää edellä sekaan ja katsoa mitä tapahtuu. Pistä siis kahluusaappaat jalkaa ja lakkaa odottamasta.

Testaamalla tiedät, mikä toimii

Hienokin somestrategia voi olla floppi, jos se ei kolahda kohderyhmään. Kuvatyylisi ei ehkä sittenkään puhuttele asiakastasi. Tai joku aivan absurdi idea saattaisikin saada massiivisen yleisön, joka alkaa lumipallon lailla toteuttaa jotain hanketta tai seisoa ideasi takana. Testaamatta et voi tietää.

Pahimmassa tapauksessa lykkäät sitä varsinaista asiaa viestivien sivujen ja somekanavien julkaisua hamaan tappiin asti, koska ajattelet, että ne eivät ole valmiita. Kerron sulle nyt salaisuuden; niistä ei koskaan tulekaan valmiita. Niiden ei ole nimittäin tarkoituskaan olla sitä. Ne kasvavat ja täydentyvät sitä mukaa kun niitä käytetään.

Sosiaalinen media elää ja muuttuu jatkuvasti. Tällä viikolla toiminut toimintamalli ei välttämättä enää ensi viikon algoritmimuutoksen jälkeen tuota toivottua tulosta. Samaan aikaan pitkäjänteisellä, kokeilevallakin työllä saavutetaan tuloksia, sillä käynnissä oleva tekeminen mukautuu muutoksiin. Odottelu ei johda mihinkään.

Mitä somessa sitten pitäisi tehdä?

Säännöllinen postaaminen, vaihtelevat, kiinnostavat aiheet, kohderyhmän tunnistaminen, added value pelkän myyntitykkeilyn sijaan ja kommunikointi. Siinä ne avaimet onnistuneeseen somemarkkinointiin. Mitäpä luulet, että kummalla tavalla saat enemmän aikaan, aloittamalla heti ja kokeilemalla aidolla yleisöllä, että mikä toimii ja mikä ei vai odottelemalla, että sulla on koko ensi vuoden suunnitelma valmiina muttei yhtään postausta ulkona?

Niinpä.

Varsinkin aivan uusi somekanava ottaa aikansa. Sen pitää ensin löytää tiensä ihmisten feedeihin, löytää kohderyhmänsä ja saada heidät hyppäämään mukaan. Erityisesti tässä kohtaa ollaan yleensä muna ja kana -tilanteessa. Tuntuu, että pitäisi saada niitä seuraajia, jotta voi tuottaa sisältöä mutta kun niitä seuraajia tulee vain tuottamalla sitä sisältöä.

Vohvelikahvilateoria

Ihan sama pätee vaikka blogiin, verkkosivustoon, verkkokauppaan tai siihen parhaimpaankin bisnesideaasi. Jos perustat Pälkäneen takametsään vohvelikioskin, niin jotain sinun pitää tehdä, että saat ne ihmiset tulemaan sinne Pälkäneelle. Puhumattakaan sen metsikön löytämisestä, kioskille kävelemisestä ja sitten on vielä se vohveli. Voi olla, että sinne saapuu paikalle ensin ihmisiä, jotka tykkäävätkin enemmän avokadovoileivistä vaikka sulla olisi kuinka ihania erikoisvohveleita siellä.

Jos sinulla on 50 seuraajaa instassa niin karkeasti voimme arvioida, että puolet niistä ovat ystäviäsi ja lisäksi siellä on mahdollisesti äitisi, naapurin Tuire ja pari vanhaa luokkakaveria. Toinen puoli on syystä tai toisesta jo paikalle löytäneitä ihmisiä. Mistä tiedät, että ovatko ne 25 tyyppiä enemmän avokadoihmisiä vai vohveli-ihmisiä? Yksinkertaisimmillaan postaamalla molemmista aiheista ja, tattadaa, katsomalla kumpi heitä kiinnostaa enemmän.

Sosiaalinen media on nimensä mukaista toimintaa. Sosiaalista. Mitä enemmän jaat, kerrot, tykkäät ja keskustelet, sitä enemmän näyt, jäät mieleen ja kiinnostat. Toki alkuun päästyäsi ja kokeiltuasi löydät varmasti juuri sinulle sopivat tavat toimia, ideaaleimmat postauskellonajat, oikean kohderyhmän, sisällön, joka sitouttaa ja kuvatyylin, joka sopii brändiisi, opit lukemaan ja hyödyntämään dataa. Kaikkea tätä voit hioa käytännössä loputtomasti. Voit hankkia lisätietoa, seurata muiden toimintaa, suunnitella jotain ihan uutta tai kohdistaa aina vain tiukemmin. Mutta kokeilematta käytännössä et tiedä varmasti ja hiomaankaan et pääse jos timanttisi ei ole edes esillä.

Kokeile rohkeasti

Jatkuva muutos antaa tilaa myös sille kokeilemiselle. Liika arkailu on ihan yhtä huono juttu kuin kokonaan tekemättömyyskin. Mitä sitten vaikka jostain kuvastasi ei tykättäisi? Tai ensimmäinen arvontasi keräisi vain kolme osallistujaa? Onko sillä väliä enää sadan kuvan päästä, että se yksi rekvisiittakukka ei ollutkaan ihan oikeassa kulmassa? Ei. Sillä ei ole mitään väliä. Sillä sen sijaan on, että opitko tekemisestäsi. Sen sijaan, että jäisit tuhkaan makaamaan, kun pääsiäistervehdykseesi vastasi vain siskosi, julkaise tänään jotain muuta. Kokeile rohkeasti erilaisia tyylejä ja tekniikoita sekä eri kanavien ominaispiirteitä.

Ehkä Insta Storiesit onkin sun juttu tai mitä jos testaisit Facebookin uutta lista-toimintoa? Oletko tehnyt koskaan tapahtumaa? Äänestystä? Uudelleenjakanut kiinnostavaa sisältöä? Kuvannut eri kulmasta? Eri valossa? Kertonut jotain itsestäsi yrityksesi takana? Kukaan ei ole seppä syntyessään ja niiden miljoonan seuraajan tilienkin ekat kuvat, videot ja kokeilut ovat olleet ihan yhtä hapuilevia kuin sun. Niiden ainoa ero suhun on se, että ne aloitti jo.

Vanha somesisältö työskentelee uudenkin hyväksi

Somen ideana ei ole tehdä kulissien takana valmista ja sitten pullauttaa sitä kerralla ulos vaan tuottaa nimenomaan jatkuvaa, elävää sisältöä. Olla sosiaalinen. Miksi siis piilottelet yksityisen tilin takana jos tarkoitus on mainostaa tuotteitasi, mitä odottelet sen Facebook-sivun kanssa? Mikä on se piste, jossa kanavasi ovat mielestäsi valmiita? Mitä sen jälkeen tapahtuu? Jos olisit postannut tänä vuonna vaikkapa vain kerran viikossa perjantaisin (mikä on melko vähän), sinulla olisi nyt kahdestoista postaus tulossa ulos tänään. Kaksi kertaa viikossa tämä tekisi 24 postausta, jotka tälläkin hetkellä eläisivät omaa elämäänsä somessa ja löytäisivät uusia, potentiaalisia asiakkaita, seuraajia, tykkääjiä ja faneja.

Toinen kulmakivistä on nimittäin jo tehdyn työn kertautuminen. Tiivis postaustahti on mm. instagramin algoritmin mieleen ja se kantaa hedelmää pidemmänkin ajan päästä. Sosiaalinen media on linkkiä ja verkostoa toisensa perään. Olemassaoleva sisältö ruokkii itseään, kun siinä on hashtagit ja merkinnät kohdallaan. Vanhoihinkin kuviin ja postauksiin tulee liikennettä ja ne taas puolestaan buustaavat sitä uudempaakin sisältöä, kun kiinnostunut käyttäjä löytyy.

Aloita heti

Olet lukenut tänne asti, nyökytellyt ainakin kolmessa kohdassa. Jos tunnistit itsesi yllä kuvaillusta vatuloinnista, niin nyt seuraa se tulikoe. Julkaise jotain heti. Postaa nyt. Anna palaa beibi, sulla ei oo mitään hävittävää.

Jos aloitat tänään ja postaat tästä eteenpäin joka perjantai, on sinulla jouluna 38 postausta kertomassa maailmalle sinusta, tuotteestasi tai brändistäsi. Silloinkin kun sinä istut joulupöydässä nauttimassa graavilohesta.

Linkkaa tai kerro kommenttiboksiin mitä julkaisit, niin lupaan käydä tykkäämässä.

***