En tiedä, oletko voinut viime aikoina välttyä Auralta. Kaikki on ollut kovin salamyhkäistä ja sille on syynsä. Täällä on haluttu hioa ja viimeistellä tätä tuotetta viimeiseen asti niin, että jokainen yksityiskohta on varmasti kohdallaan. Haluan lunastaa kaikki lupaukset ja todella tehdä Aurasta tuotteen, joka muuttaa käsitystäsi bullet journalista. 

Muistikirjat, bujot, plannerit ja kalenterit ovat niin suosittuja juuri nyt, että niitä saa kaiken värisinä, kaiken kokoisina ja joka paikasta. On ohutta paperia ja vähän paksumpaa paperia, glitterkansia ja kaiken maailman hilavitkutinta siihen kaveriksi. On kalentereita, jotka kertovat mitä tehdä, auttavat elämänhallinnassa ja näyttävät ihanilta. On vihkoja, joissa on väripapereita seassa, pistesivuisia muistikirjoja kovilla ja pehmeillä kansilla. Tiedät varmasti mistä puhun.

Mikä Aurassa nyt on sitten niin poikkeuksellista?

Auran suunnittelu alkoi yhden bujointoilijan eli allekirjoittaneen pöydältä. Kokeilin useampaa erilaista ja jäätyäni koukkuun aloin kaivata lisää. En näe mitään syytä tehdä markkinoille tuotteita, joita on jo olemassa, joten perusbujo harmain pistein ja vähän erilaisella kannella olisi ollut mielestäni sekä itseni että erityisesti sinun aliarvioimista.

Sen sijaan jäin kuitenkin kaikista kokeilemistani vihkoista kaipaamaan jotain. Yhdessä paperi oli liian keltaista, toisessa liian ohutta, kolmannessa ei ollut merkkausnauhoja ja neljäs superkauniilla kannella ei avautunut aivan flatiksi kirjoittaessa ja piirtäessä. Lopulta ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin tehdä se itse unelmien bujo, vihko ja inspiraatiokirja eli Aura.

Aura on yhdistelmä ominaisuuksia, joita ei muualta löydy samasta paketista. Ja niitä yksityiskohtia ja ominaisuuksia on oikeasti aika paljon. Yksinkertaisenkin tuotteen suunnittelussa ja valmistuksessa on monta osaa ja niiden määrä kasvaa tietysti eksponentiaalisesti sen mukaan, mitä mutkikkaampi tuote on kyseessä. Pienenä toimijana on myös haastavaa kilpailla markkinoilla, joilla isot talot syytävät toinen toistaan kauniimpia muistikirjoja markkinoille hinnoilla, joihin päästään vain monen kymmenen tuhannen kappaleen painoksilla.

Mutta haasteista huolimatta halu tehdä täydellinen, oman näköinen ja laadukas tuote ja työkalu oli ja on niin kova, että tässä ollaan ja Aura on kohta täällä. Itse uskon luovuuteen, ongelmanratkaisuun ja sinnikkyyteen. Siihen, että vuoriakin on mahdollista siirtää, jos itse uskoo siihen tekemiseen ja tuotteeseen. Pelkästään painotalon etsimiseen on käytetty ihan valtava määrä aikaa. Auran teknisten ominaisuuksien kombo on niin hienovarainen, että osaavaa painoa oli aidosti vaikea löytää. Yksi pystyi osaan, toinen toiseen osaan mutta vasta viimeinen yli kolmestakymmenestä sanoi, että kaikki haluamani yksityiskohdat onnistuvat.

Aura ei ole tavallinen bujo vaikka siitä pistegridi onkin. Aurassa pisteet elävät sivuilla erilaisten liukuväripintojen seassa, jolloin sivut alkavat ihan uudella tavalla inspiroida tekemään ja kokeilemaan. Inspiraatiokirjoja löytyy muutamilta muiltakin toimijoilta mutta itse kaipaan nimenomaan myös niitä pisteitä, joiden avulla saan rivit ja viivat suoraan sekä tekstit, laatikot ja muut elementit paikoilleen. Aurassa on siis molemmat.

Myös Auran pisteet ovat värillisiä, ne kulkevat samojen väriliukujen tunnelmissa ja gridin kooksi vakiintui lopulta 4mm. Se jää hieman liian pieneksi kokemani 3,5mm ja liian suuren 5mm väliin juuri sopivasti. Gridin lisäksi Aurasta löytyvät myös sivunumerot, jotka helpottavat huomattavasti indeksointia eli sisällysluettelon tekemistä. Aurassa sivunumerointi on sijoitettu sivuihin keskelle alas, jossa se on esteettisesti kauniimpi ja vähemmän tiellä silloin, kun sille ei ole käyttöä.

Jotta Auran upeat värimaisemat (tai mielenmaisemat, aurat) pääsevät oikeuksiinsa, on paperi laadukasta, paksua ja puhtaan valkoista. Yksi olennainen osa koko tuotantoprosessia oli löytää juuri oikeanlainen paperi, jolla värit toistuvat halutulla tavalla ja joka kestää kirjoittamista, piirtämistä, käyttöä ja yksinkertaisesti elämää. Omille tusseilleni monen kauniinkin pistevihkon paperit ovat auttamatta liian ohuita ja kuultavat läpi jo ennen kuin niihin tekee mitään merkintöjä.

Merkitsemiseen liittyvät myös Aurasta löytyvät merkkausnauhat. Tämä oli yksi niistä asioista, joiden puuttuminen on häirinnyt monessa muussa vihkossa. Aurassa nauhoja on kaksi, jotta merkitä voi useammalla eri tavalla. Itse haluan löytää menossa olevan viikkonäkymän lisäksi usein myös esimerkiksi kyseisen kuukauden erilaisia seurantatrackereita, unelmien aarrekarttoja tai muuta, jolloin ei yksi nauha riitä.

Sivuja Aurassa on 208. Kun tällaisia muistikirjoja suunnitellaan, on sivumäärä riippuvainen myös sidontatavasta. Useimmiten sivujen määrän nyrkkisääntönä on se, että se on jaettavissa neljällä mutta tarkka suunnittelija suunnittelee sivut niin, että ne menevät isolle painoarkille tasan, jolloin roskiin menevää leikkuujätettä syntyy vähemmän. Kahteensataan sivuun mahtuu monenlaista mutta toisaalta Auran selkämyksen leveys jää kuitenkin sen rajan alle, että sen voi vielä lähettää kirjeenä. Tämä oli jatkuvasti nousevien toimituskulujen takia myös erittäin tärkeää.

Aivan uusien tuotteiden suunnittelussa tullaankin juuri tähän, että pelkän tuotteen suunnittelu ei riitä. Se pitää myös voida pakata, lähettää niin isommissa erissä jälleenmyyjille kuin yksittäiskappaleena sinulle. Ja jokaisen yksityiskohdan, elementin ja osan on oltava synkronissa koko kokonaisuuden kanssa. Tärkeä osa tätä on myös tuotteen koko. Selkämys on sopivan kokoinen ja muuten Aura on tuttua A-sarjaa eli kokoa A5. Se on helppo ottaa mukaan, mahtuu käsilaukkuun ja sopii erilaisiin muiden valmistajien A5-kokoisiin kuoriin ja kansiin.

Koon lisäksi yksi tärkeimmistä ja ensimmäisistä teknisistä yksityiskohdista oli myös Auran aukeaminen täysin flatiksi. Kyseessä on niin kutsuttu lay-flat-sidonta, jolla varmistetaan, että kirjoittaminen ja piirtäminen onnistuu läpi koko aukeaman. Tämä on etenkin erilaisten kokonaisten aukeamien tekemisessä todella tärkeää ja toisaalta Aurassa myös olennainen osa sen väriliukujen tunnelmaa, sillä näin ne jatkuvat myös saumattomasti sivulta toiselle.

Vaikka Aura onkin sisältä värillinen ja täynnä tunnelmaa, on sen ulkomuoto kuitenkin hyvin minimalistinen, kaunis ja eleetön. En voi sietää tuotteita, joiden kannessa komeilee ruma logo tai joissa muuten laadukas tuote on tungettu täyteen liikaa tavaraa. Se kansi ja ulkopuoli on kuitenkin se mitä myös katselen päivästä toiseen niin laukussa, pöydällä, kädessäni kuin kaikkialla muuallakin.

Sen lisäksi, että Aura on sinulla mukana, kosket siihen myös paljon ja sitä on tarkoitus myös käyttää, ei vain ihailla. Tämä on yksi syy sille, että kaikkien käytettyjen materiaalien on oltava ehdottoman laadukkaita. Tekemään kosketuksesta vielä miellyttävämpää ja käytöstä helpompaa, lisäsimme kanteen silkkiseltä tuntuvat soft-touch -laminoinnin, joka varmistaa, että Auraa tekee mieli katsomisen lisäksi myös koskea ja käyttää. Ulkopuolta rauhoittaa myös tyylikäs ja yksinkertainen musta syrjävärjäys sivuissa.

Auran kansi jatkaa väriliukuteemaa ja sekä kannesta että logosta löytyvä ruksi kiinnittää sinut tähän hetkeen. Se kertoo, että olet tässä, ota siitä kaikki irti. Uskon, että kalenterin pitämisellä, bujoilulla, inspiraatiokirjoilla, luonnosvihkoilla ja erilaisilla muistikirjoilla on kaikilla lopulta sama tarkoitus. Tehdä elämästä enemmän oman näköistä, olla läsnä, keskittyä, saavuttaa unelmia ja kokea onnellisuutta juuri tässä ja juuri nyt. Ruksi muistuttaa sinua ja minua siitä läsnäolon tärkeydestä.

Sitten niihin käytännön asioihin.

Aura on tehty yhteistyössä mainostoimistoni Last Tuesday Oy:n kanssa ja Last Tuesday toimii myös sen virallisena kustantajana. Kyseessä on siis yhteishanke, jossa molemmat tahot ovat antaneet oman osaamisensa käyttöön ja koska itse vaikutan molempien taustalla, tämä yhteiselo on toiminut tietysti erittäin hyvin. (Okei, pieni disclaimer, jos et jo tiedä, molemmat firmat ovat minun mutta selkeyden vuoksi tämän hankkeen eri osa-alueita on jaettu näiden kesken.)

Visuaalinen suunnittelu on siis peräisin mainostoimisto Last Tuesdaylta ja Ainoa Graphic Design toimii Auran virallisena jälleenmyyjänä sekä jälleenmyyntiverkoston koordinoijana ja jakelijana sekä Suomessa että ulkomailla.

Ennakkomyyntiin Aura saapuu aivan piakkoin ja ennakkomyynti avataan sekä Ainoassa Suomeen että Auran omilla verkkosivuilla myös muualle maailmaan.

Otan tietysti mielelläni vastaan myös ehdotuksia jälleenmyyjistä, siihen liittyen voi olla suoraan yhteydessä osoitteeseen info@ainoa.fi.

 

//

Aura instagramissa

Aura Facebookissa

Last Tuesday

Ainoa