Siellä ne Kiinassa vie kaiken mallisuojista huolimatta ja isot yritykset riistävät pieniä suunnittelijoita varastamalla rakkaudella suunnitellut kuosit, kuvitukset ja ideat. Kopiointikeskustelu käy kuumana mutta valitettavasti kopiointia eivät harrasta vain monikansalliset korporaatiot. Mitäs sitten tehdään, kun se varas onkin se hehkutettu (nais)yrittäjäkollega? 

Varastaminen loukkaa. Se on väärin ja se tuntuu pahalta. Se vie pohjan pois kaikelta siltä vaivannäöltä, joka jokaiseen suunnittelutyöhön on upotettu. Tuotteiden suunnittelu on pitkä, mahdollisesti vuosia kestävä, prosessi. Sitten tulee joku ja kuorii kermat päältä ja väittää vielä omakseen. Lisäksi se on myös rikos. Siinä kohtaa ei paljon lämmitä, että hei sehän vaan kertoo siitä, että oot tehnyt hienon tuotteen, kun se halutaan kopioida.

Jos ihan rehellisiä ollaan en oikeastaan edes tiedä mitä pitäisi sanoa tai tehdä. Tutkintapyynnön voi toki samankaltaisesta tuotteesta Tekijänoikeusneuvostolle jättää mutta tekijänoikeuslain puitteissa lähes suoraankin kopioitu tuote, idea, kuva tai kuvitus saattaa mennä seulasta läpi muutospykälän nojalla.

Kaikkea ei voi myöskään mallisuojata ja siihen pätee sama juttu, muutamalla muutoksella voi tehdä lähes identtisen tuotteen. Puhumattakaan siitä, että mallisuojatunkin tuotteen kopionnin valvonta kuuluu, no, tietysti tekijälle itselleen. Lisäksi kaikki edellämainittu maksaa ja se on entisestään pois sieltä tekijän pussista, josta maksellaan jo niitä satoja tai tuhansia (yö)työtunteja ja tuotekehitykseen ja valmistamiseen kuuluvia kuluja. Niitä, jotka maksetaan ennen kuin koko tuotetta on vielä olemassakaan, saati kaupan hyllyllä ostettavissa.

Voin tietysti myös nostaa tämän asian esiin viestinnässämme mutta pahimmillaan keskusteluun nostaminen tekee minusta taustoja tuntemattoman silmissä pikkumaisen nillittäjän. Aina on helpompi kritisoida kasvotonta korporaatiota kuin käydä kaksintaistelua pienellä, kapealla kentällä Suomessa, lähellä. Sana sanaa vastaan. 

Enkä ole valitettavasti lainkaan ainoa, joka painii näiden samojen haasteiden kanssa. Lähipiirissä on useampikin tapaus, joista härskeimmissä on mainostettu kopiotuotteita alkuperäisen tekijän ottamilla kuvilla, joissa hän on itse mallina. Tähänkään ei liity yhtään monikansallista yhtiötä, kiinalaista tai valtavaa budjettia vaan ihan tuttuja pieniä yrittäjiä. 

Tämä kaikki tekee minut myös surulliseksi. Eikö sillä kaikella työllä ole kopioijan silmissä mitään arvoa. Kahdeksanvuotiaanikin tietää, että toisen omaa ei saa ottaa luvatta. Miksi et keksisi jotain ihan omaa ja markkinoisi sitä täydellä sydämellä? Tai ehdottaisi vaikka yhteistyötä, jos joku on tehnyt jotain kiinnostavaa, josta pidät?

Myös muotoilualan järjestö Ornamo kampanjoi tämän tärkeän asian puolesta. #loveoriginal -kampanja on juuri alkanut ja sen keskiössä on havainto ja huoli siitä, että alkuperäisten tuotteiden kopiointi on kasvava ongelma sekä kansainvälisesti että kotimaassa. Ornamo haluaa tukea ja tuoda esiin alkuperäisten tuotteiden taustalla olevaa työtä. Kampanja muistuttaa myös kuluttajia siitä, että alkuperäisten tuotteiden taustalta löytyy aina yritys, johon voi ottaa vuosienkin päästä yhteyttä ja joissa tuotekehitystä tehdään pitkäjänteisesti ja reilusti. 

Me olemme kaikkien brändiemme osalta mukana sekä #loveoriginal -kampanjassa että Ornamo Design Joulu -tapahtumassa, joka on tunnettu siitä, että kuluttaja saa varmuuden siellä myytävän designin laadusta ja tuotteiden alkuperästä. Meiltä ostettu tuote on aina meillä suunniteltu, kehitetty, tehty ja meidän toimestamme valmistettu. Haluamme avata myös tuotekehitystämme ja toimia läpinäkyvästi. Meiltä saat aina kysyä lisää tuotteistamme, niiden taustoista ja suunnittelusta.

Lämpimästi tervetuloa sekä Ornamo Design Joulu -tapahtumaan 7.-9.12.2018 että tukemaan omalta osaltasi alkuperäistä suunnittelua ja tuotekehitystä kaikilla ostopäätöksilläsi niin tapahtumissa kuin muuallakin. 

#loveoriginal

Ornamo Design Joulu

Ainoa

Oot niin ihana

Last Tuesday

By Pinja 

Aura notebook